Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Být při práci kreativní? Údajně byste neměli poslouchat hudbu

5.3.2019, Milan Šurkala, článek
Pokud při práci rádi posloucháte hudbu a jde o práci kreativní, možná byste měli zvážit, zda při ní poslouchat hudbu nebo nikoli. Vědci z několika univerzit totiž nově tvrdí, že poslouchání hudby negativně ovlivňuje verbální kreativní výkony.
Každou chvíli vychází nějaká studie, která přináší zajímavé výsledky (a nezřídka i přesně opačné od jiných), jež mohou ovlivnit váš život, máte-li nějaké specifické cíle. Vědci z University of Central Lancashire, University of Gävle a Lancaster University totiž zkoumali vliv hudby na kreativitu lidí při práci. A zjistili, že hudba zde může mít i negativní vliv a nikoli jen pozitivní, jak tvrdí zase jiné studie. Kontrolní skupině lidí dali několik cvičení pro zkoumání verbálních kreativních schopností a zkusili jim při těchto úlohách pouštět hudbu. Celkem proběhly tři testy s hudbou, kdy skupina poslouchala instrumentální hudbu beze slov, ve druhém případě sice se slovy, ale v jazyce, kterému zkoumaní lidé nerozuměli (anglicky mluvící poslouchali např. písně se španělským textem) a ve třetím případě pak v jazyce, kterému rozuměli.
 
Sluchátka
 
autor: Svengraph [CC BY 3.0] přes Wikimedia Commons
 
Výsledkem bylo, že ve všech třech případech byly kreativní schopnosti lidí negativně ovlivněny. Hudba se svým rytmem vytváří prostředí, které člověka podvědomě ruší, a ten se pak nedokáže dostatečně soustředit a správně používat paměť. Naproti tomu klasické "knihovní" prostředí s monotónním šumem tichého hovoru lidí, listování v knihách nebo vzdáleného hluku kopírky soustředění nenarušuje a člověk při něm podává dobré výkony, které se nijak neliší od práce v tichém prostředí bez okolního šumu. Účastníci testu nicméně tvrdili, že s hudbou měli rozhodně lepší náladu.
 
Jak už je to ale obvyklé, jde opět o jeden z mnoha výsledků studií, které jdou svými závěry proti sobě, neboť obecně se tvrdí, že hudba má výkony zlepšovat. Zde je ale nutno říci, že šlo jen o test verbální kreativity, ale ne kreativity v ostatních oblastech. Tam může být účinek přesně opačný, to však už studie nezkoumala. No, nezbývá, než to zkusit sám na sobě při psaní článků.
 



Vývoj ceny testovaného produktu: