Expanze čínských filmů do českých kin
8.12.2006, Jana Kalousová, článek
Vydejte se s námi na Cestu domů a na Horskou hlídku. V květnu 2006 proběhla v několika českých kinech přehlídka významných čínských filmů posledních dvaceti let.
V květnu 2006 proběhla v několika českých kinech přehlídka významných čínských filmů posledních 20 let. Zájem diváků byl velký a tak se rozhodla asociace českých filmových klubů uvést do kin od 7.12. 2006 další čínské filmy.
Poetický příběh čínského režiséra Zhanga Yimoua, který byl natočený již v roce 1999 a získal Velkou cenu poroty na berlínském festivalu, vypráví příběh maximální lásky. Něco v dnešním světě nevídaného a neuvěřitelného. Samotné city mohou totiž být velice jednoduché, ale cesta k nim bývá často až neuvěřitelně složitá.
Po několika letech přijíždí do rodné dědiny obchodník Luo Yushen, kterému zemřel otec. Kromě podrobností o jeho smrti, na něj čeká také jeho tvrdohlavá matka, která se rozhodla, že musí být uspořádán tradiční pohřební ceremoniál. I přes to, že si zemřelého vesnice velmi vážila, znamenalo by uspořádání takového obřadu pro celou vesnici veliké obtíže. Jenže jak odolat matce, která trpí tím, že ztratila svoji lásku? Muže, kterého milovala a na něhož byla ochotná čekat třeba celý den v mrazivě nevlídném počasí severní Číny...
Zhang Yimou je pro většinu diváků asi nejznámější čínský režisér. Z jeho dřívější tvorby je známé například drama Zavěste červené lucerny, dále pak hlavně filmy Hrdina nebo Klan létajících dýk. Cesta domů se však od těchto filmů poměrně významně odlišuje. Nikoliv však svoji obrazovostí a vizuální krásou, ale absencí kritické společenské reflexe a politického vlivu. Cesta domů je po obsahové stránce téměř synonymem jednoduchosti a naivity.
Rámec příběhu tvoří současná situace, rodinné vazby a vztahy v širší komunitě, do nichž se ale silně promítá stovky let trvající a zažitá tradice. Zhang Yimou vyjadřuje bezútěšnou situaci, jak vesnice, která po smrti svého učitele jakoby ztratila život, tak srdceryvný smutek Yushenovy matky, tóny černé, bílé a šedé.
Oproti tomu dětsky naivní, místy odzbrojující a mimořádně krásné záběry idealizované lásky, vynikají zářivostí barev, panoramatických celků nádherné krajiny a poeticky komponovanými obrazy, které jsou doprovázeny trochu prvpolánovitě emotivní hudbou San Bao.
Kromě přírody, která ve snímku hraje roli kulisy a svými proměnami tvoří nenásilně překlenuté posuny v čase, krásu obrazu propůjčuje také tvář mladé herečky Zhang Ziyi (Klan létajících dýk, Tygr a drak, Gejša). Její mladičká tvář, neustále se objevující v detailech, svou křehkostí a minimalistickou mimikou, nádherně doplňuje celkovou poetiku příběhu, která nestojí na složité konstrukci a spletitosti děje.
Tento film je dojemně krásným romantickým filmem, pro jehož přijetí je třeba akceptovat rozdílnost naší a východní kultury minulého století a také přistoupit na jednoznačnost, přímočarost a především jednoduchost příběhu, který je velice silný, ale kterému se bude náš cynický rozum trochu bránit.
Cesta domů (Wo de fu qin mu qin, The Road Home)
Drama / Romantický
Čína, 1999, 89 min
Režie: Yimou Zhang
Hrají: Ziyi Zhang, Honglei Sun
Film režiséra Chuana Lua byl natočený v roce 2004 a v tomto roce získal i cenu za nejlepší film. Je to film o přírodě, který je místy nemilosrdně realistický a drsný, stejně jako sama příroda dokáže být.
Kekexili je rozsáhlá oblast na Čchingchajsko-tibetské plošině, kde se nachází v současnosti asi největší přírodní rezervace. V 80. a 90. letech tam pytláci téměř vyhubili tibetské antilopy – čiru, ale naštěstí se proti nim postavila skupina dobrovolných horských strážců vedená vůdcem Ri Taiem.
V roce 1996 se novinář Ga Yu rozhodl napsat o této skupině a jejich činnosti článek, který měl potom zásadní vliv na změnu přístupu vlády. Film vychází ze skutečných událostí, které se odehrávaly v letech 1993 až 1996.
Po tématicky podobných filmech, které se ale většinou týkají Afriky nebo vybíjení tuleňů, je film Chuana Lua překvapivý především svou epickou výpravností. Příběh točený paradokumentální formou má své kladné i záporné hrdiny a napínavý děj plný zvratů, který postrádá jakékoliv zbytečné vedlejší odbočky, ale naopak hutně destiluje syrovou výpověď.
Sedmnáct dní dlouhá náročná cesta v tvrdých klimatických podmínkách je popisována maximálně stroze a jasně. Film obsahuje nádherné scenérie a obrazy připomínající ty nejkrásnější fotografie National Geographic, ale v tomto filmu nemají jen funkci vycpávací obrazové vaty.
Příroda koresponduje s dějem a děj s přírodou. Vedou spolu dialog, který dokáže vnímat snad každý. Úžasné scenérie velice nehostinné krajiny, která se nachází 5000 metrů nad mořem, jsou podávané tak sugestivně, že téměř cítíte tamní zimu.
Chuan Lu vypráví svůj příběh “zla“ a “dobra“, a jen tak mimochodem do filmu vkládá výpovědi o způsobu života a různých specifikách, která se váží k tomuto tibetskému prostředí. Postupně tak máte možnost si utvořit dojem ze života tamních komunit, který se ukazuje skutečně zajímavým.
Kritikou je filmu připisován jakýsi westernový charakter, protože jsou zde dvě bandy odlišných názorů, ale s žádným barem a kolty u pasu nepočítejte. Tvůrci filmu se rozhodli pro paradokumentární formu, které se drží i při vykreslování jednotlivých postav.
Záporná postava není absolutní zlo a parta kladných hrdinů má také své mouchy. Ve skutečnosti jsou si tito protivníci ve svých projevech trochu podobni, protože životy všech zde závisí na zvůli přírody, tekutých píscích a schopnosti ulovit široko daleko jediného králíka. Skutečnost je totiž taková, že smrt přichází nečekaně a musí se odehrát bez jakéhokoliv patosu.
Realita a její zobrazování je v tomto případě silnější než jakákoliv fikce. Chuan Lu natočil snímek ze kterého vane chlad, ale jehož finální happy-endové titulky způsobí emoční smršť.
Kekexili: Horská hlídka (Mountain Patrol)
Akční / Drama
Čína / Hong Kong, 2004, 85 min
Režie: Chuan Lu
Hrají: Duobuji, Zhang Lei, Xueying Zhao
Dalším filmem, který by měl být uveden také v rámci tohoto projektu, se jmenuje Nikdo nesmí chybět, opět od režiséra Zhanga Yimoua. I v tomto příběhu se objevuje postava učitele a jedna obyčejná vesnice v severní Číně, ale na rozdíl od naivity snímku Cesta domů se do tohoto filmu. již promítají politické motivy.
Uvedeny budou také Šanghajské sny, natočené v roce 2005 režisérem Wang Xiaoshuaim, které získaly cenu poroty na MFF v Cannes. Tento film vypráví příběh o první lásce devatenáctileté Qing Hong, který je ovlivněný emigrací a touhou po návratu.
Titulní foto: www.dvdbeaver.com
Cesta domů
Poetický příběh čínského režiséra Zhanga Yimoua, který byl natočený již v roce 1999 a získal Velkou cenu poroty na berlínském festivalu, vypráví příběh maximální lásky. Něco v dnešním světě nevídaného a neuvěřitelného. Samotné city mohou totiž být velice jednoduché, ale cesta k nim bývá často až neuvěřitelně složitá.
Po několika letech přijíždí do rodné dědiny obchodník Luo Yushen, kterému zemřel otec. Kromě podrobností o jeho smrti, na něj čeká také jeho tvrdohlavá matka, která se rozhodla, že musí být uspořádán tradiční pohřební ceremoniál. I přes to, že si zemřelého vesnice velmi vážila, znamenalo by uspořádání takového obřadu pro celou vesnici veliké obtíže. Jenže jak odolat matce, která trpí tím, že ztratila svoji lásku? Muže, kterého milovala a na něhož byla ochotná čekat třeba celý den v mrazivě nevlídném počasí severní Číny...
Zhang Yimou je pro většinu diváků asi nejznámější čínský režisér. Z jeho dřívější tvorby je známé například drama Zavěste červené lucerny, dále pak hlavně filmy Hrdina nebo Klan létajících dýk. Cesta domů se však od těchto filmů poměrně významně odlišuje. Nikoliv však svoji obrazovostí a vizuální krásou, ale absencí kritické společenské reflexe a politického vlivu. Cesta domů je po obsahové stránce téměř synonymem jednoduchosti a naivity.
Rámec příběhu tvoří současná situace, rodinné vazby a vztahy v širší komunitě, do nichž se ale silně promítá stovky let trvající a zažitá tradice. Zhang Yimou vyjadřuje bezútěšnou situaci, jak vesnice, která po smrti svého učitele jakoby ztratila život, tak srdceryvný smutek Yushenovy matky, tóny černé, bílé a šedé.
Oproti tomu dětsky naivní, místy odzbrojující a mimořádně krásné záběry idealizované lásky, vynikají zářivostí barev, panoramatických celků nádherné krajiny a poeticky komponovanými obrazy, které jsou doprovázeny trochu prvpolánovitě emotivní hudbou San Bao.
Kromě přírody, která ve snímku hraje roli kulisy a svými proměnami tvoří nenásilně překlenuté posuny v čase, krásu obrazu propůjčuje také tvář mladé herečky Zhang Ziyi (Klan létajících dýk, Tygr a drak, Gejša). Její mladičká tvář, neustále se objevující v detailech, svou křehkostí a minimalistickou mimikou, nádherně doplňuje celkovou poetiku příběhu, která nestojí na složité konstrukci a spletitosti děje.
Tento film je dojemně krásným romantickým filmem, pro jehož přijetí je třeba akceptovat rozdílnost naší a východní kultury minulého století a také přistoupit na jednoznačnost, přímočarost a především jednoduchost příběhu, který je velice silný, ale kterému se bude náš cynický rozum trochu bránit.
Cesta domů (Wo de fu qin mu qin, The Road Home)
Drama / Romantický
Čína, 1999, 89 min
Režie: Yimou Zhang
Hrají: Ziyi Zhang, Honglei Sun
Horská hlídka
Film režiséra Chuana Lua byl natočený v roce 2004 a v tomto roce získal i cenu za nejlepší film. Je to film o přírodě, který je místy nemilosrdně realistický a drsný, stejně jako sama příroda dokáže být.
Kekexili je rozsáhlá oblast na Čchingchajsko-tibetské plošině, kde se nachází v současnosti asi největší přírodní rezervace. V 80. a 90. letech tam pytláci téměř vyhubili tibetské antilopy – čiru, ale naštěstí se proti nim postavila skupina dobrovolných horských strážců vedená vůdcem Ri Taiem.
V roce 1996 se novinář Ga Yu rozhodl napsat o této skupině a jejich činnosti článek, který měl potom zásadní vliv na změnu přístupu vlády. Film vychází ze skutečných událostí, které se odehrávaly v letech 1993 až 1996.
Po tématicky podobných filmech, které se ale většinou týkají Afriky nebo vybíjení tuleňů, je film Chuana Lua překvapivý především svou epickou výpravností. Příběh točený paradokumentální formou má své kladné i záporné hrdiny a napínavý děj plný zvratů, který postrádá jakékoliv zbytečné vedlejší odbočky, ale naopak hutně destiluje syrovou výpověď.
Sedmnáct dní dlouhá náročná cesta v tvrdých klimatických podmínkách je popisována maximálně stroze a jasně. Film obsahuje nádherné scenérie a obrazy připomínající ty nejkrásnější fotografie National Geographic, ale v tomto filmu nemají jen funkci vycpávací obrazové vaty.
Příroda koresponduje s dějem a děj s přírodou. Vedou spolu dialog, který dokáže vnímat snad každý. Úžasné scenérie velice nehostinné krajiny, která se nachází 5000 metrů nad mořem, jsou podávané tak sugestivně, že téměř cítíte tamní zimu.
Chuan Lu vypráví svůj příběh “zla“ a “dobra“, a jen tak mimochodem do filmu vkládá výpovědi o způsobu života a různých specifikách, která se váží k tomuto tibetskému prostředí. Postupně tak máte možnost si utvořit dojem ze života tamních komunit, který se ukazuje skutečně zajímavým.
Kritikou je filmu připisován jakýsi westernový charakter, protože jsou zde dvě bandy odlišných názorů, ale s žádným barem a kolty u pasu nepočítejte. Tvůrci filmu se rozhodli pro paradokumentární formu, které se drží i při vykreslování jednotlivých postav.
Záporná postava není absolutní zlo a parta kladných hrdinů má také své mouchy. Ve skutečnosti jsou si tito protivníci ve svých projevech trochu podobni, protože životy všech zde závisí na zvůli přírody, tekutých píscích a schopnosti ulovit široko daleko jediného králíka. Skutečnost je totiž taková, že smrt přichází nečekaně a musí se odehrát bez jakéhokoliv patosu.
Realita a její zobrazování je v tomto případě silnější než jakákoliv fikce. Chuan Lu natočil snímek ze kterého vane chlad, ale jehož finální happy-endové titulky způsobí emoční smršť.
Kekexili: Horská hlídka (Mountain Patrol)
Akční / Drama
Čína / Hong Kong, 2004, 85 min
Režie: Chuan Lu
Hrají: Duobuji, Zhang Lei, Xueying Zhao
Dalším filmem, který by měl být uveden také v rámci tohoto projektu, se jmenuje Nikdo nesmí chybět, opět od režiséra Zhanga Yimoua. I v tomto příběhu se objevuje postava učitele a jedna obyčejná vesnice v severní Číně, ale na rozdíl od naivity snímku Cesta domů se do tohoto filmu. již promítají politické motivy.
Uvedeny budou také Šanghajské sny, natočené v roce 2005 režisérem Wang Xiaoshuaim, které získaly cenu poroty na MFF v Cannes. Tento film vypráví příběh o první lásce devatenáctileté Qing Hong, který je ovlivněný emigrací a touhou po návratu.
Titulní foto: www.dvdbeaver.com