Film Volver: Almodóvar a jeho ženy
11.10.2006, Jana Kalousová, článek
Film na vratké pavučině vztahů žen jedné španělské rodiny. Volver znamená „vrátit se“, a to nejen pro postavy filmu...
„Pedro Almodóvar a jeho ženy,“ i tak by se mohl jmenovat nový snímek španělského režiséra, jehož tvorba otevírá srdce a zároveň šokuje svou otevřeností nejednoho diváka. Volver znamená „vrátit se“. V tomto případě se scénárista a režisér Pedro Almodóvar vrací do rodného kraje La Mancha i do svých dětských vzpomínek.
Španělsko je krásná barevná země, plná chutí, vůní a rytmů. A jen málokomu se daří tak přesně vystihnout atmosféru místa, jako právě Almodóvarovi. Jemně a nenásilně nás vtáhne do příběhu dvou sester, Raimundy a Sole, které v minulosti prožily rodinnou tragédii. Postavy se pomalu představí během zdvořilostních návštěv, které probíhají ve velice přátelské atmosféře. Hned záhy je život krásné Raimundy vyveden ze stereotypu a zajetých kolejí, a to dramatickým zabitím jejího manžela, neschopného a chlípného Paca.
Další děj se pak soustředí výlučně na ženy. Samozřejmě by se film asi nejmenoval „návrat“, kdyby tu o nějaký návrat - a to zvláštní a problematický - nešlo. Pokud bych tento film měla přirovnat k pokrmu, tak by to nejspíš byla hořká čokoláda s mandlemi a chilli papričkou nahoře. Je totiž hořký, sladký, štiplavý a po „vypití“ také bolestně krutý.
Již v předešlých Almodóvarových filmech jsme mohli ocenit hloubku, s jakou se dostává do nitra svých postav a dokáže rozkrýt i ta nejtemnější zákoutí lidské duše. Almodóvar vždy dokázal skloubit niterný příběh s tajemstvím a dech beroucí dojemností a tyto ingredience vyvážit přesně podle své osobní tajné receptury.
Vzpomeňme jeho oscarový film Vše o mé matce, nádhernou studii vztahů, které zkoumá ve filmu Mluv s ní nebo Špatnou výchovu, kde lze najít autobiografické prvky. V tragikomickém Volveru je poznat typický autorský rukopis, ale transsexuály, častý motiv jeho filmů, zde budete hledat marně. Částečně to lze považovat za ztrátu nebo ústupek. Ovšem takový normální transsexuál je něco, co se sem vůbec nehodí.
Celý děj filmu se odehrává na vratké pavučině vztahů žen jedné španělské rodiny. Chlapy byste zde spočítali na prstech jedné ruky. I to zřejmě přispělo k vytvoření obecné nálepky filmu Volver, jež zní „nejženštější“.
Kromě nádherných barevných kontrastů a zajímavých lokací se na vizuální stránce tohoto filmu významně podílí i krásná tvář Penélope Cruz, hlavní ženské hrdinky. Energická, silná a zároveň křehká Raimunda je v jejím podání zcela uvěřitelnou a skutečnou španělskou „ženskou“ a matkou. Almodóvar jejím prostřednictvím skládá velikou poklonu své matce a s těžkým přídechem melancholie na ni vzpomíná. S umírněnou porcí otevřenosti pak popisuje i ostatní ženy svého života. Ve velmi osobním ohlédnutí tetám dává příchuť komiky i tragiky a zároveň nám dovoluje poznat všechny ty báječné ženy.
Jediné, čeho by se mnohý mužský divák mohl zaleknout, ale v čem jsou přece jen ženy nepřekonatelné, je velké množství dlouhých dialogických scén, jejichž prostřednictvím se odehrávají ty největší a nejbolestivější dějové posuny. Ano, je to trochu víc ukecané, než by mělo a mohlo být. Jako by režisér tentokrát úplně zapomněl na filmovou řeč. Mnohé scény zdají se být statické, přestože se odehrávají v pohybu.
Kromě již zmiňované Penélope Cruiz se před kamerou blyští i zemřelá babička Irene v podání skvělé Carmen Maura nebo vtipná Lola Dueñas. Jako komický prvek skvěle funguje marihuanou provoněná tetička Augustina v podání Blanci Portillo. Tento film je o ženách, které v životě dělají, co mohou. Je plný žen, jejich okouzlujících gest a myšlenek. Myslím si, že je přinejmenším zajímavé sledovat, jaká vnitřní síla a odhodlání přežít se v některých z nich, třeba i drobných ženách, skrývá.
Nový film Pedra Almodóvara o obdivu k ženské nezlomnosti s herečkou Penelope Cruz v hlavní roli.
Komedie, 120 min, Dolby Digital, české titulky, mládeži nepřístupný do 15 let
Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo, Yohana Cobo
Česká premiéra: 28. 9. 2006
Falcon
"Nejnáročnější částí práce na filmu Volver bylo psaní synopse," říká režisér Pedro Almodóvar.
Vrátit se do La Manchy je vždycky jako vrátit se k mateřskému prsu.
"Penélope je na vrcholu své krásy. Bude to znít jako klišé, ale v jejím případě je to pravda. Dívat se na ni bylo jedním z největších potěšení tohoto natáčení.“
Foto: Falcon
Španělsko je krásná barevná země, plná chutí, vůní a rytmů. A jen málokomu se daří tak přesně vystihnout atmosféru místa, jako právě Almodóvarovi. Jemně a nenásilně nás vtáhne do příběhu dvou sester, Raimundy a Sole, které v minulosti prožily rodinnou tragédii. Postavy se pomalu představí během zdvořilostních návštěv, které probíhají ve velice přátelské atmosféře. Hned záhy je život krásné Raimundy vyveden ze stereotypu a zajetých kolejí, a to dramatickým zabitím jejího manžela, neschopného a chlípného Paca.
Další děj se pak soustředí výlučně na ženy. Samozřejmě by se film asi nejmenoval „návrat“, kdyby tu o nějaký návrat - a to zvláštní a problematický - nešlo. Pokud bych tento film měla přirovnat k pokrmu, tak by to nejspíš byla hořká čokoláda s mandlemi a chilli papričkou nahoře. Je totiž hořký, sladký, štiplavý a po „vypití“ také bolestně krutý.
Ženy! To je oč tu běží...
Již v předešlých Almodóvarových filmech jsme mohli ocenit hloubku, s jakou se dostává do nitra svých postav a dokáže rozkrýt i ta nejtemnější zákoutí lidské duše. Almodóvar vždy dokázal skloubit niterný příběh s tajemstvím a dech beroucí dojemností a tyto ingredience vyvážit přesně podle své osobní tajné receptury.
Vzpomeňme jeho oscarový film Vše o mé matce, nádhernou studii vztahů, které zkoumá ve filmu Mluv s ní nebo Špatnou výchovu, kde lze najít autobiografické prvky. V tragikomickém Volveru je poznat typický autorský rukopis, ale transsexuály, častý motiv jeho filmů, zde budete hledat marně. Částečně to lze považovat za ztrátu nebo ústupek. Ovšem takový normální transsexuál je něco, co se sem vůbec nehodí.
Celý děj filmu se odehrává na vratké pavučině vztahů žen jedné španělské rodiny. Chlapy byste zde spočítali na prstech jedné ruky. I to zřejmě přispělo k vytvoření obecné nálepky filmu Volver, jež zní „nejženštější“.
Kromě nádherných barevných kontrastů a zajímavých lokací se na vizuální stránce tohoto filmu významně podílí i krásná tvář Penélope Cruz, hlavní ženské hrdinky. Energická, silná a zároveň křehká Raimunda je v jejím podání zcela uvěřitelnou a skutečnou španělskou „ženskou“ a matkou. Almodóvar jejím prostřednictvím skládá velikou poklonu své matce a s těžkým přídechem melancholie na ni vzpomíná. S umírněnou porcí otevřenosti pak popisuje i ostatní ženy svého života. Ve velmi osobním ohlédnutí tetám dává příchuť komiky i tragiky a zároveň nám dovoluje poznat všechny ty báječné ženy.
Jediné, čeho by se mnohý mužský divák mohl zaleknout, ale v čem jsou přece jen ženy nepřekonatelné, je velké množství dlouhých dialogických scén, jejichž prostřednictvím se odehrávají ty největší a nejbolestivější dějové posuny. Ano, je to trochu víc ukecané, než by mělo a mohlo být. Jako by režisér tentokrát úplně zapomněl na filmovou řeč. Mnohé scény zdají se být statické, přestože se odehrávají v pohybu.
Kromě již zmiňované Penélope Cruiz se před kamerou blyští i zemřelá babička Irene v podání skvělé Carmen Maura nebo vtipná Lola Dueñas. Jako komický prvek skvěle funguje marihuanou provoněná tetička Augustina v podání Blanci Portillo. Tento film je o ženách, které v životě dělají, co mohou. Je plný žen, jejich okouzlujících gest a myšlenek. Myslím si, že je přinejmenším zajímavé sledovat, jaká vnitřní síla a odhodlání přežít se v některých z nich, třeba i drobných ženách, skrývá.
Volver
Nový film Pedra Almodóvara o obdivu k ženské nezlomnosti s herečkou Penelope Cruz v hlavní roli.
Komedie, 120 min, Dolby Digital, české titulky, mládeži nepřístupný do 15 let
Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo, Yohana Cobo
Česká premiéra: 28. 9. 2006
Falcon
"Nejnáročnější částí práce na filmu Volver bylo psaní synopse," říká režisér Pedro Almodóvar.
Vrátit se do La Manchy je vždycky jako vrátit se k mateřskému prsu.
"Penélope je na vrcholu své krásy. Bude to znít jako klišé, ale v jejím případě je to pravda. Dívat se na ni bylo jedním z největších potěšení tohoto natáčení.“
Foto: Falcon