Hollywoodské trháky i umění: televizní začátek prázdnin
3.7.2006, Jan Motal, článek
První červencový týden přináší nejen prázdniny a dva letní státní svátky, ale i rozmanitý televizní program, ve kterém se vedle populárních komerčních hitů ocitá ryze artová nabídka, jakou je například Krajina mého srdce Jana Němce či Dvojí život Veroniky Krzysztofa Kieślowského.
Obě komerční televizní stanice vsadily na osvědčené taháky z hollywoodské, ale i české produkce: TV Nova začíná věčným a ohraným prázdninovým evergreenem, Policejní akademií (3. 7. ve 20. 50), v úterý servíruje v hlavním vysílacím čase komedii Zbožňuji trable s Julií Robertsovou a Nickem Noltem (4. 7. ve 20. 00), v pátek pak Sylvestra Stallona v Soudci Dreddovi (7. 7. ve 22. 00). Konkurenční Prima do boje o prime time tasí o poznání slabší kousky převážně nenáročného romantického žánru, ze kterých poněkud vybočuje snad asi jenom Americký prezident s Michaelem Douglasem v hlavní roli (sobota 8. 7. v 19. 55). České barvy pak v dramaturgii komerčních stanic hájí oblíbené komedie, jako je nestárnoucí S tebou mě baví svět Marie Poledňákové (středa 5. 7. ve 20. 00 na Nově) nebo Šteindlerův debut Vrať se do hrobu (6. 7. ve 14. 45 na Primě).
Americké nezávislé léto: Bratříčku, kde jsi? Foto: Česká televize
Pro náročnějšího diváka však první prázdninový týden nabízí mnohem zajímavější snímky Česká televize.
Americké nezávislé léto: Bratříčku, kde jsi?
Podobně jako v minulých letech i letošní prázdninové pondělní večery budou patřit hlavně příznivcům americké nezávislé filmové tvorby. Dobře zavedený cyklus „Americké nezávislé léto“, který se v České televizi již zabydlel, letos startuje po Coenovsku: v pondělí 3. 7. uvede ČT2 ve 21. 35 snímek bratrů Joela a Ethana Coenových Bratříčku, kde jsi? Oba autoři opět míchají mnohobarevný koktejl různých žánrů, postavený na propracovaném a dobře vypointovaném gagu. Jejich černé komedie jsou u diváků oblíbené nejen svojí absurdností, ale i svérázným humorem se smyslem pro detail.
Snímek nás zavede do Spojených státu amerických v období hospodářské krize: tři vězni, Odysseus Everett McGill, Pete a Delmar O'Donnellovi utíkají přes stát Mississippi spravedlivému trestu. Povedenou trojku připoutanou na jednom řetězu žene kupředu naděje na nalezení více jak milionového pokladu. Bratři Coenové umí vykreslit živé a přitom velmi osobité charaktery, které nechávají s velkou režijní i scenáristickou lehkostí zažívat neobvyklé situace, snímek se nese v silně muzikálovém duchu, který prozrazuje vášeň obou autorů pro původní blues a gospel. Pořádnou dávku bizarního humoru v retro balení si jistě nenechají ujít nejen fanoušci George Clooneyho, který si zahrál roli vůdce party zmatených vězeňských uprchlíků.
Filmový klub: Dvojí život Veroniky
Nedožité pětašedesáté narozeniny významného polského režiséra světového formátu Krzysztofa Kieślowského se Česká televize rozhodla oslavit uvedením přehlídky jeho filmů, kterou první červencový týden zahajuje Dvojí život Veroniky.
Kieślowského film se zaměřuje se především na role náhody a tajemství v lidském životěFoto: Česká televize
Kieślowski patří mezi vedoucí osobnosti polského „kina morálního neklidu“, které se snažilo odhalovat rozpory mezi státní ideologií a realitou atrofovaného totalitního režimu východního bloku. Svým hraným filmem Amatér z roku 1979 a následujícími snímky Náhoda či Bez konce vytváří zásadní díla polské kinematografie osmdesátých let, brzy se však orientuje na mnohem univerzálnější témata a zaměřuje se především na role náhody a tajemství v lidském životě. S touto tematikou pak vstupuje do celoevropské filmové tvorby. Krzysztof Kieślowski umírá v březnu roku 1996 na následky opakovaného srdečního infarktu.
Snímek z roku 1991 vypráví příběhy dvou identických, stejně starých, hudebně nadaných dívek, Francouzky a Polky (dvojroli ztvárnila francouzská herečka Irene Jacobová), jejichž životy jsou propojeny tajemným mystériem náhody. Kamera Sławomira Idziaka vykresluje příběh s velkou jemností a ve filmu s minimem dialogů se stává jednou z nejdůležitějších složek; tou druhou pak je filmová hudba skladatele Zbigniewa Preisnera, dlouhodobého režisérova spolupracovníka, která udává ději náladu, rytmus a obdařuje ho i nepolapitelnou hloubkou nepochopitelného a osudového. Dvojí život Veroniky zařadila ČT2 do svého Filmového klubu na čtvrtek 6. 7. na 21. 40 hodin.
Dozvuky české nové vlny: Krajina mého srdce
Jan Němec patří mezi českou generaci filmařů šedesátých let, která u nás dala život tomu, čemu se napříč evropskými kinematografiemi začalo říkat „nová vlna“. Jména jako Věra Chytilová, Miloš Forman, Ivo Passer, Evald Schorm či Pavel Juráček si vysloužila uznání nejen u domácí kritiky, ale i za hranicemi, konečně úspěch právě jmenovaného Miloše Formana v zahraničním filmu se stal doslova legendou národní kinematografie.
Krajina mého srdce je dokument, který spojuje na první pohled nesouměřitelné věci. Foto: © Jan Němec film
Němcovy snímky patří mezi ty nejosobitější, se silným autorským rukopisem a snahou přinášet nové vnímání filmové řeči. Jeho Sousto (1960) a Démanty noci (1964) podle povídek Arnošta Lustiga hned na začátku tvorby předurčily niternost a přízračnost jeho režijního rukopisu, mezi jehož vrcholy bezesporu patří O slavnosti a hostech z roku 1965, fantaskní snímek, na kterém spolupracoval s Ester Krumbachovou, enfant terrible českého filmu.
Jan Němec je i přes to, že 12. července oslaví své sedmdesáté narozeniny, stále aktivním filmařem; naposledy zaujal kritiku i diváky loni svým filmem inspirovaným osobou české surrealistky Toyen. Krajina mého srdce je dokumentární snímek, který spojuje na první pohled nesouměřitelné věci: transplantaci lidského srdce a návštěvu George W. Bushe v Praze. „Je to úvaha o tom, jak se zápasí o život – aby člověk dostal srdce, jiný musí umřít, a mezitím moc, která se v noci připlížila, zase odejde,“ řekl sám režisér k tomu, proč si za námět vybral právě tyto události.
Závěr týdne tak bude patřit výraznému režijnímu stylu i nevšední filmové řeči. Krajinu mého srdce uvede ČT2 v neděli 9. 7. ve 23. 40.