Pomineme-li asi jeden z největších filmových taháků týdne, adaptaci druhé z pohádkových knih J. K. Rowlingové o mladém čarodějném učni Harry Potter a tajemná komnata (pátek 24.11. ve 20:00 na Nově), opravdovou žní bude poslední listopadový týden především pro příznivce uměleckých životních osudů, názorů a myšlenek. Připravena je totiž podzimní sklizeň životopisných pořadů, třebaže převážně v reprízách.
V rozhovoru s autorem populárního Ministerstva švihlé chůze
Úterní reprízovanou Plovárnu Marka Ebena uvítají především fanoušci britské satirické skupiny Monty Python, jejichž série Létající cirkus i solitérní filmy jako Život Briana, Svatý grál či Smysl života se staly v mnohém doslova kultem. Svérázný suchý situační humor, který se na jedné straně zaměřuje na denní banalitu, lehce politickou satiru (skeč Ministerstvo švihlé chůze) či prostě jen na originální a promyšlenou absurditu (skeče Mrtvý papoušek či Spam), se na druhé straně dotýká se značnými přesahy i témat mnohem vážnějších, jako je například křesťanství nebo náboženství vůbec (Život Briana).
Terry Gilliam, dříve nedílný člen Monty Pythonů a autor populárních animovaných předělů Létajícího cirkusu, je dnes dobře známý i jako solitérní autor, především jako režisér snímků Brazil, Král rybář, Dvanáct opic či naposledy Kletba bratří Grimmů či Krajina přílivu.
Právě s ním si v úterý 21.11. bude v 15:25 v pořadu Na plovárně na ČT2 povídat Marek Eben nejen o legendární satirické skupině.
Za dramatem i fotografií
Na stejný den jako Plovárnu s Terrym Gilliamem připravila Česká televize i premiéru nového českého filmu o Otomaru Krejčovi, významné osobnosti českého divadelního života, divadelním režisérovi i mysliteli.
Radim Procházka se ve svém dokumentu Krejča za branou noří nejen do Krejčovy minulosti, v níž se odráží složitost role umělce a intelektuála v kolektivizované společnosti, a konfrontuje divadelníka s jeho vstupem do KSČ i se spisy StB, jež na něj tajná policie vedla. Obrací se i k současnosti, k aktuální produkci Divadla na Zábradlí či na pražské DAMU, vůči jejímž studentům se Krejča vymezuje a nechává tak zaznít svým polemickým názorům.
Jsou moderní věci bez obsahu? Je divadlo především prostor setkávání nebo naopak jedna velká iluze? V úterý 21.11. v 18:00 na ČT bude tyto i jiné otázky řešit pořad Krejča za branou, a to s pokorou, ale i autorskou nesmlouvavostí.
Štecha očima Třeštíkové
Druhá polovina týdne pak přinese hned několik slavných českých jmen, ať už před kamerou či za ní. Ve čtvrtek 23.11. to bude snímek Heleny Třeštíkové Události Pavla Štechy, který v cyklu Paměť 20. století uvede ve 20:00 v premiéře ČT2.
Už dříve mohli diváci sledovat její dvojprotrét Nebylo to marný o průkopnících protialkoholní léčby v Československu, Jaroslavu Skálovi a Arnoštce Maťové.
Tentokrát si režisérka za svůj objekt zájmu vybrala osobnost předního českého fotografa Pavla Štechu. Jeho objektiv mířil v roce 1968 na okupační vojska i na tváře okupovaných, o pár let později pak na normalizační banalitu, samoobsluhy, víkendové chatařské kolonie, na všední pouliční prostor.
Není tedy divu, že si Třeštíková vybrala právě Štechu, jehož život i dílo se může stát obecnějším klíčem k pochopení uplynulých desetiletí. Fotografova tématika, která se vždy zaměřovala na dokumentárnost, pravdivost a pozornost k všednímu detailu, se proměňovala tak, jak se proměňoval autor i doba. Třeštíková Pavla Štechu zastihuje právě ve chvíli, kdy se jeho životním tématem stává zákeřná nemoc.
Vorloviny, aneb o skřítcích a lidech
Biografickou televizní nabídku uzavírá nedělní večer, který se na prvním programu České televize nese ve znamení svérázu české kinematografie, osoby kontroverzního režiséra Tomáše Vorla. Nejprve je to televizní premiéra jeho zatím posledního celovečerního filmu Skřítek (26.11. ve 20:00 na ČT1), hned po ní (ve 21:40 na stejném programu) pak portrétní dokument Pavla Hejnala Vorel lesní.
Tato hraná groteska bez dialogů tak nejprve představí režisérův styl, a to za asistence populárních herců (Tomáš Hanák, Ivana Chýlková, Jan Kraus, Milan Šteindler, Petr Čtvrtníček, Bolek Polívka aj.) v pro někoho možná nezvyklých rolích a situacích, Hejnalův debut pak Tomáše Vorla osobně.
Stylizace, příroda a civilizace, cesty z města a zase zpátky, parafráze, nekonformnost – to vše jsou témata, kterých se Hejnal v souvislosti s režisérovou tvorbou i životem dotýká a které si bere na pomoc jako klíče k Vorlově osobnosti.
"Věčná ironie" Vorlova autorského stylu se tak stává středobodem, kolem kterého portrét krouží a jenž je asi tou jedinou pravou cestou k pochopení režisérova tvůrčího gesta i charakteru. Nedělní večer na téma Tomáš Vorel uzavře televizní týden významných osobností a jejich díla.
Titulní foto: Česká televize