Reportáž z veletrhu Wellness Balnea
13.10.2006, Tereza Semotamová, článek
Ve dnech 5. – 8. 10. se v areálu PVA Letňany v Praze konal druhý ročník veletrhu Wellnes Balnea, který je zasvěcený lázeňství, rehabilitaci, regeneraci, estetice a fitness. Jednalo se o akci přínosnou jak pro pracovníky těchto oblastí, tedy zprostřekovatele wellness, tak i pro návštěvníky, tedy příjemce wellness.
Co to je wellness?
Minulý rok se konal první ročník pod názvem BALNEA, který byl zaměřen spíše na rehabilitaci, lázeňství a protetiku. Tehdy bylo vystavovatelů šedesát. Tento rok byl název veletrhu rozšířen o důležité slovo WELLNESS, čímž se otevřely dveře nejen mnoha dalším zájemcům o stánek na veletrhu, ale zvětšilo se tím i spektrum návštěvníků.
Zatímco Balnea je pouze lázeňství, pod oblast wellness toho spadá mnohem více. Wellness je styl života směřující k co největší duševní i tělesné pohodě člověka a jako hnutí vzniklo ve Spojených státech jakožto jakási „revolta“, alternativa k fitness, které staví do popředí zájmu dokonalý vzhled fyzický.
Pro wellness je také důležité dobře vypadat, ale hlavně se dobře cítit – „well beeing“ je v originále původem tohoto slůvka. Pod oblast wellness se pak dá zahrnout všechno, co vede k regeneraci těla a k duševní vyrovnanosti. Wellness zkrátka učí člověka odpočívat. A to různými způsoby. Od aromaterapie přes masáž až po taiči.
Foto poskytla společnost DYMA PRAHA.
Tím, že se oblast zájmu rozšířila, veletrh nabyl dvakrát na velikosti: tento rok přijelo celkem sto jedenáct vystavovatelů. Zvýšil se tedy počet vystavovatelů, ale i návštěvníků. Zatímco první dva dny veletrh navštívili „lidé z oboru“, víkend patřil naopak široké a laické veřejnosti. Vystavovatelé se dělili v zájmu o návštěvníka: společnostem z oborů rehabilitace, fitness či vybavení wellness vyhovovaly spíše pracovní dny spojené především s odbornou návštěvností, naopak kosmetické firmy či vyslovovatelé zaměření na koncového zákazníka si pochvalovali víkendovou sobotu a neděli.
Je dobré, že se veletrh Wellness Balnea konal zároveň s veletrhem Gastroset a Tendence. Všechny tyto veletrhy totiž propojuje jedno, a sice zařizování interiérů. Díky tomu se stal návštěvníkem veletrhu Wellness Balnea i ten, kdo to původně nezamýšlel: zájemce o novinky v gastronomickém či nábytkářském průmyslu.
Praktická ukázka produktů
Je třeba vyzdvihnout řadu vystavovatelů, kteří nabízeli praktickou ukázku svých produktů, například detoxikační přístroj, iridiologii, autotrakční lehátko, guamoguaranový nápoj a další.
Velkým zážitkem pro mě bylo vyzkoušet detoxikaci pomocí přístroje anglické lékařky Mary Staggs. Přístroj na principu elektrolýzy působí na tělo a podněcuje je přirozenou cestou k detoxikaci, což se děje pouze při správné frekvenci 1, 75 ampérů, což vybádala právě Mary Staggs. Byla pro mě překvapivá zjištění, že lidské tělo disponuje elektrickou energií a také to, že hnědá barva vody po půlhodinovém detoxikování není způsobená škodlivými látkami vycházejícími z mého těla, ale rozpadem částic obsažených ve vodě právě díky elektrolýze…
Nevelké zastoupení lázeňských subjektů
U zástupců lázní bylo možno se konkrétně informovat na lázeňské pobyty, případně si nějaký předběžně domluvit: na veletrhu jste mohli vidět prezentace Lázní Poděbrady, Lázní Teplice v Čechách, Lázní Velichovky, Lázní Mšené, Janských lázní, Kúpelí Bojnice a různých lázeňských sdružení a svazů, ale také několika lázní slovenských, či spíše cestovních kanceláří specializujících se na tuzemské i zahraniční lázeňské pobyty.
Na promenádě v Poděbradech. Foto: Jana Kalousová
Nabídky prezentovat na veletrhu své služby však nevyužilo takové množství lázeňských subjektů, jak by organizátoři očekávali. K tomu, proč lázeňští obchodníci na největším českém veletrhu věnovaném lázeňství prezentace nevyužili je nutné dodat, že ve stejnou dobu se v Karlových Varech konal Lázeňský festival.
Otázkou však zůstává, proč se naráz konají dvě tak velké akce týkající se lázeňství… I tak organizátoři veletrhu počet stánků patřících zástupcům lázní považovali za dostatečný, i když by pro příští rok uvítali větší zájem ze strany českých lázní.
Je třeba zmínit i vystavující nakladatelství, prezentující odbornou literaturu s oblastí wellness spojenou a také kosmetiku. Kosmetika má své vlastní veletrhy, ale na tomto veletrhu má své místo, pokud má něco společného s lázněmi, například je-li vyráběna z termální vody. Navíc při procházení veletrhu je občasný stánek s kosmetikou příjemným zpestřením a mnohé produkty se daly vyzkoušet doslova na vlastní kůži.
Masážní solárium aneb novinky ve světě wellness:
Mezi naprosté novinky prezentované na veletrhu Wellness Balnea patřilo masážní solárium, které představila slovenská společnost MA-R-OM. Masážní solárium není přístroj, jehož cílem je v prvním plánu šetřit čas, ale především opalovat a regenerovat tělo zároveň.
Horní část solária je vybavená vysokotlakými výbojkami pro zdravější, trvalejší a přirozenější opálení a spodní strana vám jako masážní lůžko s vícestupňovou nastavitelnou masáží při opalování příjemně zregeneruje tělo.
Foto poskytla společnost MA-R-OM.
Hned s několika novinkami přišla firma ALFAWELL: univerzální wellness přístroj SYSMO FITNESS, multifunkční vanu s Vichy masáží a Amma masáž. Firma Alfawell nabízela konzultaci s odbornicí na oblast wellness Hanou Cathalou, která radila v oblasti výstavby lázní a wellness zařízení.Své místo na tomto veletrhu zaujímaly v českém kontextu již známé, ale vylepšené wellness procedury jako floating, solná jeskyně, kryoterapie nebo infrasauna. Několik firem nabízelo masáž zdarma, jednalo se zpravidla o masážní křesla či přístroje.
„Podle mě masáž pomocí přístroje stále nemůže konkurovat masáži lidskou rukou, ale na druhou stranu, poté, co jsem to tu měla možnost vyzkoušet na vlastní kůži, mít doma takové křeslo nemusí být vůbec špatné,“ řekla nám z masážního křesla návštěvnice veletrhu Martina.
Doprovodný program
Během veletrhu se konaly tři přednášky. První z nich se týkala cvičení Pilates, které vzniklo v USA, a představila je jediná oprávněná pokračovatelka přímé větvě Renata Sabongui. Předsedkyně Asociace českých aromaterapeutů, Barbora Nováková, pak uvedla zájemce do základů aromaterapie.
Další přednáška byla určena především hotelovým manažerům a její náplní bylo problematika začlenění fitness do hotelového a lázeňského komplexu, přednášejícím byl odborník na slovo vzatý, Jimmy Kent Patrik Lilja, generální manažer World Class Fitness a World Class International Equipment pro střední a východní Evropu.
Nutno podotknout, že tyto přednášky navzdory hojné návštěvnosti nebyly příliš navštěvované, což je škoda. Především co se týká hotelového managementu se mohli čeští lázeňští obchodníci dovědět mnoho nového a navíc z pohledu zahraničního odborníka.
Je smutné, že hotelový a lázeňský management je něco, co se v českých luzích a hájích „nenosí“. S většinou lázeňských manažerů je komunikace velmi komplikovaná a únavná a je zarážející, že se vůbec nechovají tržně. Přitom podmínky pro rozvoj lázeňství a cestovního ruchu a zájem zahraniční klientely jsou téměř ideální – proč tedy tento paradoxní druh jednání ze strany tuzemských lázní?
Až na několik „vad na kráse“ veletrhu (alespoň co se prvního dne veletrhu týče, poněkud zmatená orientace ve veletržním areálu, neinformované pracovnice informací a nepříliš krásné sociálního zařízení), je pozoruhodné, nakolik se veletrh od minulého roku vyvinul, a to především díky připojení slova „WELLNESS“ do názvu veletrhu.
Wellness je všechno, co vede k harmonii těla a duše a prostředků. A kterak dosáhnout harmonie duše a těla bylo na veletrhu k shlédnutí víc než dost.
Titulní foto poskytla společnost DYMA PRAHA.