Televizní začátek školního roku: bezprizorní ofenzíva zábavy
5.9.2006, Jan Motal, článek
Celoplošné televizní stanice berou hned z kraje konce prázdnin diváky útokem s bezmála blitzkriegovou razancí: v první linii seriály, hned v závěsu reality show. Přesto si však z televizní nabídky s trochou pozornosti vybere i náročnější divák.
Zbrusu novým seriálům, jako jsou Horákovi (každou středu ve 20:00 na ČT1) nebo Letiště (pondělí a středa v 19.55 na Primě) i českým premiérám zahraničních hitů Ztracení (neděle 21.15 na Nově) nebo Zoufalé manželky (každé pondělí ve 22.10 na Primě) budeme věnovat zvláštní články, takové Záchranáře (pondělí ve 20.00 na ČT1), Rodinná pouta (každé úterý a čtvrtek v 19.55 na Primě), Pojišťovnu štěstí (pondělí a středa ve 20.00 na Nově), Ordinaci v růžové zahradě (úterý a čtvrtek ve 20.00 na Nově) nebo Ulici (každý všední den od 18.45 na Nově) ale už diváci dobře znají, ať už z předchozích sérií, či z minulé sezóny.
Žádným překvapením se nezdá být ani třetí řada soutěžní reality show Superstar (každou neděli ve 20.00 na Nově), i když samotný formát doznal zvláště v systému vyřazování významnější změny; již delší dobu pak Prima monstrózně připravovala nástup v zahraničí populárního Trosečníka (každá sobota od 19.55) i další reality show ze své stáje Jste to, co jíte (pondělí 21.10). Pozadu v oblasti zábavných pořadů nechce zůstat ani ČT, která si zatím potichu ladí svůj import formátu BBC Star Dance, jehož uvedení ohlásila na podzim.
Žádným překvapením se nezdá být ani třetí řada soutěžní reality show Superstar (každou neděli ve 20.00 na Nově), i když samotný formát doznal zvláště v systému vyřazování významnější změny; již delší dobu pak Prima monstrózně připravovala nástup v zahraničí populárního Trosečníka (každá sobota od 19.55) i další reality show ze své stáje Jste to, co jíte (pondělí 21.10). Pozadu v oblasti zábavných pořadů nechce zůstat ani ČT, která si zatím potichu ladí svůj import formátu BBC Star Dance, jehož uvedení ohlásila na podzim.
Boj o „koláče“
Že je toho moc? Pak si připočtěme ještě „tradiční“ seriálové cykly, které se do dramaturgie jednotlivých televizí přenáší z minulých měsíců (namátkou populární a podobně jako Zoufalé manželky televizními cenami ověnčená Pohotovost na Primě, Nemocnice Chicago Hope nebo Kriminálka Miami na Nově či Párování anebo Odpočívej v pokoji České televize), drobné novinky (Seriál Haf na ČT) a zatím ještě neuvedenou původní tvorbu (Poslední sezóna s Martinem Dejdarem i členy Jágrtýmu jako bonusem na ČT) a k tomu samozřejmě ještě nepřeberné množství věčně oblíbených a přitom nesledovaných telenovel a soap oper velmi nízké kvality a většinou německých detektivních i romantických seriálových cyklů, a máme obraz o představě totálního tažení na diváka dokonalý.
Zešílely snad české televize? Nebo máme nedostatek filmové produkce? Možná, že je něco pravdy na obojím, spíše se ale dostáváme do čím dál většího víru sezónu od sezóny sílícího souboje našich tří celostátních stanic o místa na oněch posvátných koláčích sledovanosti.
A tak na podzim budeme svědky nejen zmíněné smrště seriálů a zábavných pořadů, ale i mnoha personálních změn (Petr Novotný či Eva Aichmajerová jako „nové“ tváře Primy, Petr Mrzena přechází z ČT na Novu apod.); a v neposlední řadě i proměn dlouhodobě nejsledovanějších formátů, tj. večerních zpráv (Událostí, Televizních novin i Zpravodajského deníku), změny se dotknou jejich tvaru i stopáže. Nejen, že se tak prohloubí trend poslední doby, který posouvá ten „filmový“ prime-time hlouběji do noci (milovníci náročnějších pořadů si zkrátka budou muset zvyknout na ponocování, nejsou-li již teď nočními ptáky, jak je tomu především v řadách diváků stanice ČT2), ale stanice ještě více utvrdí svoji nemasového diváka ignorující dramaturgii. Nelze se divit, když generální ředitel TV Prima Martin Dvořák v anketě MF DNES v sobotu 2.9. na otázku „Kdo je vaše nejoblíbenější seriálová postava?“ odpověděl: „Postava naprosto nekompromisní podnikatelky, která si jde za svým – Andrea z Rodinných pout v podání Dany Morávkové. A pak Tom a Jerry.“
Ano, ve vedení českých televizních stanic sedí skutečně spíše tvrdí podnikatelé, kteří si s diváky hrají na kočku a myš, a vydávají to za kvalitní programovou nabídku, ovšem podnikatelé nejsou dramaturgové... Asi nám nezbyde než čekat, až se země zatřese a snad z nebe spadnou takoví dramaturgové, kteří budou mít v zájmu ne schramstnutí koláčové porce konkurenční stanice, ale především spokojenost diváků…
Goran Paskaljevič: ozvuky bývalé jugoslávské
I přesto si však náročnější divák nemusí zoufat, hned první zářijový týden je důkazem toho, že jeho druh je sice ohrožen, ale že prozatím ještě stále odolává vyhlazení.
Hned v úterý otevírá film Hlídač pláže v zimním období (5. 9. ve 23. 00 na ČT2) v Nočním klubu České televize cyklus snímků Gorana Paskaljeviče, následovaný dalšími z režisérových děl, jako je Pes, který měl rád vlaky a pro Čechy rozhodně ne nezajímavé Klamné léto ´68. Na všech z uvedených snímků spolupracoval jako scenárista Gordan Mihič a jejich síla tkví především ve smyslu pro detail, civilní výpovědi o běžných věcech s podpovrchovou tektonikou existenčních témat a silné atmosféře.
Foto: Česká televize
Sám Paskaljevič je pak pro českého diváka jistě pozoruhodný i tím, že patří do skupiny jugoslávských studentů FAMU, kteří absolvovali v sedmdesátých letech, a přinesli do středomořské kinematografie novovlné nálady českých 60. let (například sám Paskaljevič studoval u Elmara Klose, jednoho z autorů oskarového Obchodu na korze).
Není Hietler jako Hitler: dokumentární zamyšlení nad národní identitou
Ve čtvrtek 7. 9. ve 20. 00 na ČT2 čeká milovníky dokumentů zbrusu nový koprodukční snímek České televize, Není Hietler jako Hitler Václava Reischla, česko-německého režiséra, o osudech lidí bez domova a státní příslušnosti, spojených svými životy s novohradským Pohořím na Šumavě (Buchers im Böhmerwald), ležících na hranicích Čech a Rakouska, na území nikoho, v místě postiženém poválečnými odsuny i tragikou železné opony. „Já říkám stále těm lidem z německé strany, že jestli jim někdo může rozumět nejlíp, tak jsou to Češi, protože Češi přece přesně ví, jaké to je být padesát let manipulován nějakým totalitním systémem a jak se do toho zapadne, aniž by si uvědomil, jak k tomu mohlo dojít,“ říká o sdělení filmu režisér a dodává: „ Aby spolu mluvili, to si přeju, aby ti lidi spolu zase začali mluvit, normálně začali mluvit, a ten zbytek přijde sám od sebe.“
Snímek nechce odkrýt politicky problematická rozhodnutí světovými válkami zmítaných dějin dvacátého století, ale pohlédnout zblízka do duše lidí, proplouvajících vodami evropské historie bez pevného, domovského přístavu, o kterém by mohli říct: je můj.
Život perfekcionisty: Stanley Kubrick
Ve stejný den Filmový klub hostí vzácného návštěvníka: režiséra Stanley Kubricka v portrétním dokumentu jeho švagra, Jana Harlana, Stanley Kubrick: Život s filmem. Poslední z televizních tipů na první poprázdninový týden připomene život a dílo jednoho z nejosobitějších amerických filmových tvůrců, který se proslavil snímky jako je kontroverzní Lolita, intimní snové drama Eyes wide shut, drsný vietnamský válečný film Olověná vesta, bezesporu kultovní psychopatický manifest Mechanický pomeranč nebo filosofické sci-fi 2001: Vesmírná odyssea, jež budou mít diváci ČT2 možnost vidět v nedaleké budoucnosti. Biografický dokumentární snímek totiž nejen představí geniálního perfekcionistu Stanley Kubricka, ale odstartuje i přehlídku jeho nejznámějších filmů.
Foto: Česká televize
Stanley Kubrick: Život s filmem uzavírá naši televizní nabídku 7. 9. ve 21.40 na ČT2.
Titulní foto: Prima