Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Test skútru Kymco People S 125

6.6.2006, Luděk Hruš, článek
Jak obstojí v provozu taiwanský skútr Kymco People S 125 – nový model pro rok 2006? Svěže agresivní design, velký podsedlový prostor a pružný motor. Bezstupňový variátor nezatěžuje řazením, elektrický startér funguje bez zaváhání, takže jen točíte plynem a občas brzdíte.
Milí čtenáři, poté co jste se dozvěděli o výhodách nenáročných, mrštných a univerzálních skútrů, otestovali jsme jednoho ze zástupců této motocyklové kategorie - Kymco People S 125.


Pro všechny od šetnácti let


Pro zájemce o škatulkování nejprve uvádím, že Kymco People S s motorem o objemu 125 kubických centimetrů patří do kategorie středně velkých skútrů a vzhledem k výkonu a motorovému objemu jednoválce ho lze řídit již od šestnácti let s řidičským oprávněním podskupiny A1. Testovaný stroj se liší od běžně vídaných skútrů velkými šestnáctipalcovými koly, jež poskytují jezdci vyšší akční rádius a cestovní pohodlí pro delší meziměstské trasy. Tento konstrukční prvek zároveň zužuje spektrum přímých konkurentů, o kterých si povíme nakonec.




Vyvážená koncepce - ostré tvary se zřetelnými retro liniemi


Pojďme podívat na toto asijské přibližovadlo zblízka. Není to nádhera? V designu se snoubí ostré tvary, se kterými Kymco snadno zapadne do moderní městské zástavby, se zřetelnými retro liniemi předchozích modelů řady People, jež vzešly z pramatky všech skútrů, Vespy. Sympatická čirá optika předních světel a velmi efektní koncová svítilna složená z LED diod do tvaru firemního znaku KYMCO podtrhují svěže agresivní vzhled skútru.

Tvary, celkový vzhled i kvalitní stříbrnou metalízu jistě zhodnotíte z fotografií, ale co jízdní vlastnosti a ergonomie People S?

Konstrukčně, je zbrusu nový model KYMCO PEOPLE S 125 klasikou mezi skútry na šestnáctkových kolech. Bezstupňový variátor nezatěžuje řazením, elektrický startér funguje bez zaváhání, takže jen točíte plynem a občas brzdíte. Žádná velká věda. Motor – jednoválcová stopětadvacítka plněná karburátorem poskytuje ve čtyřtaktním rytmu slušný výkon 7,6 kW při 7500 otáčkách za minutu.


Pramatka všech skútrů - italská Vespa. Foto: Moped2org

Co je zajímavé – splňuje velmi přísnou emisní normu EURO 3. Čísla jsou čísla, ale vy se jistě ptáte: „Jak to jede v běžném provozu?“ Městské bulváry, vozovky z kočičích hlav či malé uličky jsou ideálním životním prostorem snad každého skútru a v případě Kymca tomu není jinak - jeho jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu většinou obstojí. Pružný motor perfektně akceleruje, i když odezva na prudké otočení plynu není tak briskní jako u srovnatelných dvoutaktních (a tím i smradlavých) strojů.


Rychlý start, bezpečné brždění


Každopádně na semaforech, jakmile padne zelená, ukážete impozatní (samozřejmě skútrovo) pozadí nejednomu zájemci o sprint, jenž ještě chvíli nevěří, že ho předjel všeobecně v provozu opovrhovaný skútr. Skvělá dynamika a manipulace je možná díky nízké suché hmotnosti Kymca, jež činí 126 kilogramů. Celkem uveze 160 kilo, což mohou být dvě dospělé osoby s příručními zavazadly jedoucí na koupaliště, nebo třeba matka od rodiny dopravující středně velký nákup.



Připadá vám na hlavu postavené jezdit na nákup do supermarketu na skútru? Proč? Kromě toho, že všude dobře zaparkujete – klidně hned u vchodu vedle stojanů na kola, plné igelitky uložíte pod velký podsedlový prostor a co se tam nevejde, pověsíte na háček pod řidítky, který unese opravdu hodně. Dotýká–li se taška podlahy není se třeba obávat zhoršení jízdní stability. Peněženku s doklady v pohodě uschováte do vyklápěcí schránky umístěné pod řidítky v místě kolen. Schránku a prostor pod sedlem ovládáte jedním otočením multifunkčního klíčku, kterým rovněž zamykáte řidítka a zapínáte zapalování. Při velkém zatížení je sympatické, že významně neuvadá skvěle fungující duo brzd (v předu kotouč / vzadu buben) a motor si zachovává použitelný výkon.


Ergonomie


Co se týče ovládacích prvků - jsou umístěny klasicky na řidítkách jako na „dospělé“ motorce – směrovky a ovládání světel vlevo, houkačka a vypínání motoru vpravo z pohledu jezdce. Při noční jízdě perfektně funguje dvojice halogenových žárovek, jejichž světelný kužel hravě odhalí nebezpečí v podobě blyštících se očí lesní zvěře, jež se chystá přejít vozovku. Skvěle zpracovaná přístrojová deska svým podsvícením a digitálním počitadlem kilometrů dokresluje ideu luxusního vozidla. Při aktivaci směrovek upozorňuje zvuková signalizace příjemným klapáním na nutnost jejich vypnutí po ukončení odbočovacího manévru. To mi u velkých motorek vcelku chybí. K jízdní pohodě přispívá rovněž zdařilý plexi štítek, který je možno nahradit větším z nabízeného příslušenství, kdyby motorku sedlal vyšší člověk a postrádal by tak ochranu před větrem.


Spotřeba PHM nepatří k nejnižším, a co zaseknutá ručička palivoměru?


Během testu jsem najezdil něco málo přes 300 km po městě i na meziměstských trasách, takže objektivně lze těžko určit přesnou spotřebu. Věřím, že teoreticky by se daly najezdit na takřka sedmilitrovou nádrž dvě stovky kilometrů, ale reálná spotřeba skútru, vesměs stále zatíženého dvěma lidmi a stylem jízdy „stále plný plyn“, byla kolem 4 – 4.5 l / 100 km, což není málo. S benzínem souvisí jedna z mála vad na kráse, totiž zaseknutá ručička palivoměru, která ukazovala stále dostatek naturalu v nádrži, přestože motor už neměl co spalovat. Ale iluze to byla pěkná a tlačení skútru k benzince byl slušný sportovní výkon :o).




Konkurenti


Jak na tom je Kymco People S 125 v porovnání s přímou konkurencí, zosobňovanou Hondou SH 125iAprilia Scarabeo 125? Italská Aprilia bohužel v České republice Scarabeo s motorem o objemu 125 ccm neprodává, takže proti Kymcu stojí vlastně jediný důstojný protivník z Japonska. Zavrhneme-li předsudky posuzující kvalitu skútrů dle země jejich původu, stojí před námi dva srovnatelné všestranné malé motocykly. Kvalita zpracování je u obou na velmi vysoké úrovni, takže rozhodující bude zřejmě cena. Cena Hondy je díky současné akční nabídce sympatických 79 900 Kč jež stojí proti částce 77 490 Kč , za kterou se prodává Kymco. Honda je tak vážným konkurentem testovaného modelu, protože vedle kapalinou chlazeného motoru disponuje i vstřikováním paliva a rovněž splňuje normu EURO 3.

Přes vyšší cenu, která je v této kategorii dopravních prostředků silným argumentem, si nové Kymco People S 125 jistě najde svoje zákazníky všech generací, kterým bude odvádět velmi dobrou službu při dopravě na krátké a střední vzdálenosti. Z vlastní zkušenosti mohu s jistou nadsázkou konstatovat, že po několikadenním testu skútru jsem tak zpohodlněl, až jsem pomalu zapomněl chodit pěšky.


Klady


+ pružný motor splňující emisní normu EURO 3
+ dobré jízdní vlastnosti na kvalitních vozovkách
+ pěkný a praktický design


Zápory


- vyšší spotřeba paliva při razantní jízdě
- problém s palivoměrem
- citlivost podvozku na příčné nerovnosti na vozovce


Technická data KYMCO PEOPLE S 125


  • délka / šířka / výška / výška sedadla 2050 / 719 /1296 / 790
  • pohotovostní / celková hmotnost 126 kg / 286 kg
  • objem nádrže 6,8 l
  • maximální rychlost 92 km / h
  • způsob konstrukce jednoválcový čtyřtakt chlazený ventilátorem
  • zdvihový objem 125 cm3
  • výkon 7,6 kW při 7500 ot./min.
  • startér elektro / nášlapný
  • spojka odstředivá
  • převodovka bezstupňová variomatika
  • odpružení v předu hydraulická teleskopická vidlice
  • odpružení v zadu jednoramenný hydraulicky tlumený závěs pohonu
  • brzdy vpředu / vzadu kotouč (dvojitý píst) / buben
  • velikost předního kola 100 / 80-16 50P TL
  • velikost zadního kola 120 / 80-16 60P TL

Foto: Luděk Hruš