Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Vespa – více než jen dopravní prostředek

22.9.2006, Marek Numerato, článek
Skútr Vespa se zapsal do dějin nejen jako dopravní prostředek. Svými majiteli je vnímán taktéž jako módní doplněk, umělecké dílo či součást určitého životního stylu. Letos početní příznivci Vespy oslavují jubilejní šedesáté výročí zrodu legendárního motocyklu.
Základní přehled o skútrech našim čtenářům přinesl server Relaxuj v článku Skútr – vítěz nad dopravní kolonou . Nyní vám představíme nejprodávanějšího a nejslavnějšího zástupce drobných a cenově snadno dostupných motocyklů – produkt firmy Piaggio, Vespu.


Levný a pohodlný motocykl dobyl italská srdce


Zavedení výroby skútrů Vespa můžeme s odstupem času označit za geniální tah Enrica Piaggia, tehdejšího prezidenta stejnojmenné firmy specializující se na výrobu všemožných dopravních prostředků. Piaggio se při přemýšlení o uvedení nového produktu na trh zaměřil na problém nekvalitních silnic a cest, které na Apeninském poloostrově mnohdy zanechávaly stopy po leteckých náletech. Zároveň si byl vědom bídné finanční situace italských rodin. Piaggio se rozhodl nabídnout zákazníkům levný, a přitom pohodlný motocykl.


Říše živočichů a motorů mají hodně společného


Sestrojení skútru se zhostil letecký inženýr Corradino D'Ascanio. Když Enrico Piaggio spatřil prototyp motocyklu, pronesl bájnou větu: „Vypadá jako vosa.“ A právě tato věta skrývala název, který motocykl proslavil: Vespa, což v italštině znamená vosa. Bodavý hmyz nepřipomínal pouze vzhled skútru, ale taktéž zvuk, který vycházel z koncovky výfuku díky dvoutaktovému motoru.


Když Enrico Piaggio spatřil prototyp motocyklu, pronesl bájnou větu: „Vypadá jako vosa.“
Zdroj obrázku: http://www.gingkopress.com/_cata/ima2/img/vespa-1.jpg

Inspirace světem živočišné říše při hledání jména pro motorová vozidla není ničím výjimečným. Například německý automobil Volkswagen Type 1, jehož historie se začala psát roku 1938, zná celý svět pod označením Beatle (Brouk). Citroën 2CV, vyráběný od roku 1948 ve Francii, si získal popularitu pod přezdívkou Kachna nebo Káčátko. Vespa je na Apeninském poloostrově dodnes užívaná jako synonymum pro skútr obecně.


Plodný rok 1946


Od sestrojení první Vespy letos uplynulo již šedesát let a na krku má takřka důchodový věk. Výroba skútru odstartovala v „plodném“ roce 1946. Ve stejné době byly na plážích nově k vidění bikiny a světlo světa prvně spatřil zpěvák Freddie Mercury, filmový režisér Steven Spielberg nebo současný americký prezident George Bush. V roce 1956 vyjela z továrny již milióntá Vespa. Jeden z modelů Vespy v roce 1962 navrhnul slavný katalánský malíř Salvádor Dalí. Ke dnešku se od zahájení výroby prodalo více než šestnáct miliónů skútrů. Nejnovějším modelem dostupným na českém trhu je retro-designová Vespa Grandturismo.


Vespa, průvodce životem


Vespa začala doprovázet Italy při běžných činnostech. Skútr zajistil uživatelům obou pohlaví a všech věkových kategorií pohodlnou cestu na nákup, za kulturou, do kavárny, na pláž nebo na rande. Vespa se zkrátka pro své majitele stala neodmyslitelnou součástí života.


Výroba skútru odstartovala v „plodném“ roce 1946. Ve stejné době byly na plážích nově k vidění bikiny... a světlo světa prvně spatřil George Bush... Zdroj obrázku: http://www.nl.vespa.com/calendario/images/1953_fs.jpg

Atraktivita motocyklu spočívala v pohodlí a nenáročném ovládání stroje. Komfort obstarává spodní široký štít, jeden z typických znaků Vespy, jenž ochrání čistotu dámských šatů i pánský společenský oblek před kalužemi a prachem.


Ozdoba muzea i pokořitel světa


Uplatnění se Vespa dočkala i mezi pravými motoristickými nadšenci. V městečku Pontedera, rodišti skútru, se nachází muzeum s expozicí více než stovky kusů fenomenálního motocyklu. Po celém světě se konají různé srazy a závody, v nichž připadá italskému skútru role hlavního účinkujícího. Několik dobrodruhů překonalo v sedle Vespy rekordní úctyhodné vzdálenosti. Spisovatel a novinář Giorgio Bettinelli na Vespě pokořil trasu Řím - Saigon, Aljaška - Ohňová země a Melbourne - Kapské město. Údajně mu skútr dělal společnost na celkem 254 tisících kilometrech. Rychlostní světový rekord Vespy činí 171 kilometrů za hodinu.


Expanze do světa narazila na levnější konkurenci


Jízda Gregoryho Pecka a Audrey Hepburn na Vespě ve filmu Prázdniny v Římě v roce 1953 potvrdila, že ve světě si skútr vydobyl pozici italského symbolu. Po elegantním stroji zatoužili i cizinci. Ve Velké Británii si motocykl si oblíbila generace takzvaných Mods. Skútr pro skupinu mladých Angličanů v šedesátých letech patřil k životnímu stylu, stejně jako vzor oblékání nebo preferovaný hudební žánr. Export Vespy směřoval i mimo kontinent, zejména do Jižní Ameriky a do jihovýchodní Asie. Obyvatelé přelidněných metropolí si skútr nemohli vynachválit.

Na poptávku později zareagovali asijští výrobci, kteří dokázali na trhu nabídnout produkty za přijatelnější ceny než firma Piaggio. Konkurence nebyla pro Vespu ničím novým. Vždyť i v samotné Itálii sváděla souboj se skútrem Lambretta od společnosti Innocenti. Jenže z producentů na nejlidnatějším kontinentu se vyklubal mnohem zdatnější soupeř.

Ceny asijských výrobků položily v devadesátých letech Vespu téměř ke dnu. Po vleklé hospodářsky nepříznivé situaci se nakonec výrobu legendárního skútru podařilo zachránit.


Ve světě si skútr vydobyl pozici italského symbolu... Zdroj obrázku: http://moped2.org/i/vespa.jpg


Nejsilnější Vespu lze prohnat i po dálnici


Firma Piaggio nabídla trhu během šedesáti let Vespu s motorem v různorodých kubaturách. Zatímco skútr s obsahem motoru 50 ccm mohli v Itálii řídit již čtrnáctiletí, nejsilnější kubatura 200 ccm byla určena i pro dálniční provoz. Nejmenší motocykl byl určen pro jedinou osobu, většina Vesp nabízela prostor i pro spolujezdce. Nařízení však berou jižané lehkovážně. Pohled na Vespu vezoucí celou rodinu s dítětem a se psem není v letních měsících u moře ničím výjimečným…


Stroj, který stíhá schůzky včas


I dnes má Vespa svým majitelům co nabídnout. Neplatí pro ni ohrožení dopravními zácpami. Ve městě představuje záruku rychlé a plynulé dopravy. Parkovací místo lze pro drobný skútr nalézt prakticky kdekoliv. V dopravní špičce ocení přednosti Vespy zejména manažeři a byznysmeni.
Skútr je dopraví na důležitá obchodní jednání na druhém konci města mnohem rychleji než luxusní limuzína. Na Vespu nedají dopustit nejen zákazníci, kteří si ji pořídili za celoživotní úspory, ale i příslušníci nejmovitějších vrstev.

Zdroj titulního obrázku: http://www.lifeinitaly.com/motorcycle/img/vespa-classic.jpg