Vůně – vizitka naší osobnosti II
2.3.2007, Zuzana Chromá, článek
Jemné pohrávání si s vůněmi bylo již odedávna součástí milostných hrátek mezi ženami a muži. Zajímá vás, jak vůně působí na psychiku člověka? Ponořte se do světa vůní, kde vše je dovoleno a s vůní květin přichází i prosluněné léto.
Historie vůně
Historii vůně můžeme sledovat až od starověku, kdy je spojována s kulturou, láskou a milováním. Zde také nalezneme kořeny současného pojmu parfém – pochází z latinského „per fumum“, což vyjadřuje komunikaci s božstvy prostřednictvím kouře – spalováním vonných bylin při náboženských obřadech. Již tehdy se vůně stala nezbytnou součástí milostných her.
Už staří Egypťané kladli obrovský důraz na tělo a jeho vzhled. Probíhala zde výroba mastí, olejů, vonných látek a dalších přípravků na zkrášlování lidského těla.
Lidé a vůně v současné době
Pro ženu, která vytváří s vůní již po staletí nerozlučnou jednotku, je parfém součástí celkové garderóby, vzhledu a stylu. Je jejím „duchem“, který ji dělá půvabnou a ženskou. Také muži používají parfémy s takovou samozřejmostí jako vodu po holení – jsou součástí jejich image jak v pracovním, tak i v soukromém životě.
Vůně a duch doby
1900 – s nástupem secese vyzdvihující především přírodní rostlinné motivy se staly oblíbenými jemné květinové vůně
1910 – s emancipací žen se emancipuje i parfém, oblíbené jsou vůně chypre
1920 – charleston a krátké vlasy přinášejí fantazie vůní aldehydových
1930 – oblíbené jsou orientální vůně
1940 – upřednostňují se zelené tóny
1950 – s rock´n´rollem a džínami nastupují opět vůně chypre
1960 – vyvíjejí se nové květinové aldehydové vůně
1970 – souběžná existence mnoha vonných rodin
1980 – agresivní sexy vůně související s prosazováním žen v zaměstnání
1990 – lehké citrusové a unisex vůně
2000 – inspirace přírodou, čisté, přírodní, ovocné vůně
Vůně a sexualita
Lidské společenství vyhledávalo, jak již bylo řečeno, příjemné vůně pro svou potěchu odnepaměti, současní parfuméři však umění výroby svádivých vůní přivedli k dokonalosti. Běžně se například využívají příměsi živočišných pachů (pižmo), o nichž se traduje, že zvýší sexuální přitažlivost jedinců. Vědci totiž uveřejnili objev opravdu existujícího šestého smyslu, maličkého orgánu v nosní dutině, který reaguje právě na feromony.
Vliv vůně na psychologii společnosti
Člověk, který o sebe dbá, působí sympaticky. Má radost ze života, hledá kontakty s ostatními, je fyzicky atraktivní. Fyzická atraktivita se v širším smyslu rovná atraktivitě sociální. Úspěch na tomto poli se projevuje aktivitou, energií, radostí ze života, zvyšuje sebevědomí jedince a jeho důvěru v sebe sama. Po použití vhodného a kvalitního parfému se může projevit sympatie člověka k člověku ještě dříve, než vůbec dojde na další prostředek komunikace.
Vliv vůně na naše podvědomí
Využívání vůní pro nejrůznější účely se dnes stává předmětem zájmu mnohých společností. Každá vůně totiž účinkuje na člověka jiným způsobem – některá tlumí a uspává, jiná vede k aktivitě.
Existují vůně, které dokáží ovlivňovat lidskou náladu, proto některé velké firmy dodávají do klimatizačních systémů vonné látky, které pozitivně ovlivňují náladu a výkon zaměstnanců. Dopoledne vůni citronu na povzbuzení nálady, v době oběda vůni růží na uvolnění a po poledni vůně dřeva k další podpoře výkonnosti.
Jaký je vlastně skutečný vliv vůní a zápachů na lidské vnímání a chování? Vůně dokáží mnoho. Mohou zbavit člověka pocitu strachu, psychicky ho podpořit, mohou zabránit depresím nebo je naopak vyvolat. Vůně mají velký vliv především na podvědomí člověka.
Parfémy a muži
Pracovní, společenské a také soukromé postavení dává muži plné právo nalézt svůj cíl, svůj životní postoj a zapojení do života. Argumenty, že se muži obejdou bez péče, že správný chlap prostě nevoní, že vrásky jsou mužné, jsou již dávno překonány. Muži dnes přijímají kosmetiku více než kladně a již ji nepokládají pouze za doménu žen.