Články  |  Doporučení  |  Diskuze
Cestování  |  Pohyb a zdraví
Psychologie
Relax a odpočinek
Saunování  |  Lázně
Styl a vzhled
Gurmán  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně  |  TV Freak

Skútr – vítěz nad dopravní kolonou

19.5.2006, Luděk Hruš, článek
Nekončící dopravní zácpy ve velkých městech, prostředky veřejné dopravy narvané k prasknutí… To jsou situace, kdy nastupuje na scénu malý, obratný a nenákladný motocykl – skútr.

Historie skútrů


Paradoxem je skutečnost, že zrod skútru měla na svědomí poválečná krize, kdy nebylo mnoho dopravních prostředků. V zemi skútrům zaslíbené - v Itálii - vznikaly po druhé světové válce mnohé projekty zaměřené na motorizaci země. A kromě malých, nízkoobjemových automobilů, jež zaplavily Apeninský poloostrov, přišla firma Piaggio na trh s malým motocyklem Vespa. Malá „vosa“ se okamžitě stala prodejním hitem a součástí životního stylu poválečné generace. Přestože je dnes na světě ohromné množství skútrů různých typů a značek, Vespa byla první a dala podobu současným skútrům.


A jak vypadá současnost?


Skútr je zcela běžným dopravním prostředkem ve Středozemí a Asii. Móda posunuje skútrový trend severním směrem - i v našich zeměpisných šířkách už není problém vidět jednostopé vozidlo s malými koly a jezdcem pohodlně usazeným za řidítky. Zhoršující se podmínky provozu na městských komunikacích přestávají být pro současnou, spěchem poháněnou dobu únosné, a tak skútry nacházejí svoje opodstatnění mezi širokým spektrem uživatelů.



Nejdříve jsme začali vídat doručovatele se žlutými batohy na zádech, jak se proplétají na slabých skútrech v kolonách aut. Nyní není vzácnost vidět „bílé límečky“ ukládající přilbu pod sedlo luxusního skútru a kráčející do banky. Nízká hmotnost, jednoduché ovládání a absence řazení umožnilo nejedné dívce či ženě přístup do světa jednostopých vozidel.


Přehlídka skútrů


Proplétání se mezi auty v městských ulicích je dominantou malých skútrů, jejichž zdvihový objem motoru se zpravidla pohybuje od padesáti do dvou set kubických centimetrů (ccm). Hranice objemu není nijak striktně určena, avšak najdeme zde jisté zákonitosti.


Skútr pro teenagery


Motocykl do padesáti ccm s konstrukční rychlostí do 45 km/h můžete řídit od patnácti let. Je vhodný na krátké městské a příměstské trasy, tedy ideální na cesty do práce i do školy. Výkon motoru nebývá vysoký, ale na druhou stranu, výrobci tuningových dílů si jsou vědomi mentality mládeže a nabízejí různé montážní sady a díly, jež dokážou významně zvýšit výkon i rychlost.



Skútr do objemu 125 ccm a výkonu do patnácti koní je možné řídit od šestnácti let. Široká produkce této kategorie je častěji vybavena čtyřtaktním motorem, který poskytuje plynulý zátah a slušnou dynamiku umožňující delší meziměstské trasy, přičemž neztrácí výhody snadné manipulace a obratnosti ve městě.


Skútry větších objemů


Mohou je řídit pouze dospělí. Tato vozítka mají dostatečný výkon na dálkové trasy, mohou mít ve výbavě cestovní kufry a větší kola. Stávají se tak plnohodnotným dvoumístným dopravním prostředkem. Někde kolem objemu dvou až tří set kubických centimetrů se pohybují skútry, jež slouží čistě jako dopravní prostředek na cesty do práce, na nákupy či za zábavou.


Maxiskútry pro náročné


Vyšší kubatury disponují vysokými výkony, luxusním vybavením a mohutnou konstrukcí, která omezuje snadné použití maxiskútrů v hustém dopravě. To od nich však jejich uživatelé ani neočekávají. Pořídíte-li si maxiskútr, vězte, že umí odvést skvělou službu při polykání velkých porcí kilometrů a hýčká si svoji posádku nenáročným ovládáním automatickou převodovkou, pohodlnými stupňovitými sedadly s opěrkami a dokonalou ochranou proti větru popřípadě dešti. Ve výbavě těchto křižníků silnic často nechybí kvalitní ozvučení, navigační systém a další vychytávky pro příjemné cestování.



Milí čtenáři, základní přehled již máte, takže vybírejte svého malého velkého společníka do města či na cesty. Spolu s ním se totiž můžete stát absolutním vítězem nad dopravními kolonami…